Köra lastbil i Dakarrally

By: admin | Date: 20.04.2015 | Categories: Motorsport, Rally

Motorsportens värstingrally är det årliga återkommande Dakarrallyt, ett oerhört krävande och tufft terrängrally för motorfordon. Ursprungligen gick Dakarrally från Paris till Dakar, men sedan sex år sedan körs rallyt i Sydamerika.

Två huvudkategorier

Dakarrallyt arrangeras för bilar, motorcyklar, fyrhjulingar och även lastbilar. Till lastbilsklassen räknas de fordon som väger över 3,5 ton och de delas in i två huvudkategorier där den första kallas T4 och är till för rallyts tävlande lastbilar, medan T5 är den kategori som är riktad till de tävlandes servicelastbilar. En tävlande lastbils servicelastbil fungerar som en slags följebil under det pågående rallyt och rent säkerhetsmässigt är det såklart viktigt att ha en bra kommunikationsutrustning mellan den tävlande lastbilen och servicelastbilen för att undvika problem.

Kräver bra lastbilar

För att lastbilen ska klara av att utmana Dakarrallyts komplicerade terräng är det viktigt att lastbilen är anpassad med hjul och däck för bästa förmåga i framförallt sand och när det gäller såhär tunga och stora fordon är kvalitet och säkerhet två saker som absolut måste prioriteras när föraren ska välja lastbil. Ett lastbilsmärke, DAF, har varit med i Dakarrally sedan 80-talet och har med sina lastbilar i världsklass dessutom vunnit rallyt flera gånger. När det gäller Sverige blev gotlänningen Bertil Marcusson för tio år sedan förste svensk att köra lastbil i Dakarrallyt. Den bil Bertil körde var en servicelastbil med olika tävlande teams utrustning på flaket där han även hade en viftande Gotlandsflagga. Även om han inte körde exakt samma rutt som de tävlande, var det lika viktigt för Bertils servicelastbil att ta sig fram till de utsatta platserna längs loppet för att alltid garantera de andra förarna säkerhet och genomförande av rallyt.